4.6.22

 







Φόρμα Αποτύπωσης Σχεδίου Δράσης

Σχολική Μονάδα: 5ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ - 9320146 Στόχος Βελτίωσης:

Δημιουργία κλίματος αλληλοσεβασμού και εμπιστοσύνης, ανάπτυξη συλλογικού πνεύματος και αλληλεγγύης

μεταξύ των μαθητών/τριών.

Σχέδιο Δράσης: Μείωση των μαθητών ανά τμήμα και της διδακτέας ύλης με στόχο τη διάθεση επαρκούς χρόνου στον εκπαιδευτικό για την αντιμετώπιση των διαφορών μέσα από δημοκρατικό διάλογο ώστε να καλλιεργηθεί η ανάπτυξη συλλογικού πνεύματος και αλληλεγγύης μεταξύ των μαθητών/τριών.

Άξονας: Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών Συντονιστής Δράσης: ΚΟΥΡΟΥΠΗ ΚΥΡΙΑΚΗ

Α. Σχεδιασμός της Δράσης

Αναγκαιότητα - Στόχοι

Η υγειονομική και η συνακόλουθη οικονομική κρίση δημιούργησε  σημαντικά προβλήματα στο κοινωνικό και οικογενειακό περιβάλλον των μαθητών/τριών μας. Πολλά από αυτά τα προβλήματα μεταφέρονται στο εσωτερικό της σχολικής τάξης δημιουργώντας κρίσεις που επιδρούν στις σχέσεις μεταξύ μαθητών/τριών. Η καλλιέργεια κλίματος αλληλοσεβασμού και εμπιστοσύνης, η ανάπτυξη συλλογικού πνεύματος και αλληλεγγύης μεταξύ των μαθητών/τριών, η αποδοχή της διαφορετικότητας , μπορεί να αμβλύνει αυτές τις καταστάσεις και να
διαμορφώσει ευνοϊκές συνθήκες για την διδακτική διαδικασία.

Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης

1.Συνεργασία των γονέων με το σχολείο του παιδιού και συγκεκριμένα με τον/την εκπαιδευτικό της τάξης ως βασικός παράγοντας για να βελτιωθεί όχι μόνο η σχολική επίδοση αλλά
οι σχέσεις με το σχολείο και τους δασκάλους , η κοινωνική συμπεριφορά

 και γενικότερα η κοινωνικό-συναισθηματική ανάπτυξη του μαθητή .

2. Ενημέρωση και επιμόρφωση εκπαιδευτικών σε θέματα αντιμετώπισης της         ενδοσχολικής βίας, συγκρούσεων και ανάρμοστης συμπεριφοράς .

3.        3. Συμμετοχή σε δράσεις και δίκτυα σχολείων με σκοπό την ανταλλαγή              απόψεων και καλών πρακτικών.


 

4. Χρήση καθημερινού δελτίου αναφοράς
για να παρέχει σταθερή ανατροφοδότηση στον γονέα και τον μαθητή ώστε να βοηθήσει
 τον μαθητή και τους γονείς, καθώς ο/η εκπαιδευτικός παρακολουθεί την πρόοδο ως
 προς τους στόχους που έχουν τεθεί για το παιδί, και η προσπάθεια επίτευξης του από τους γονείς.

5. Χρήση συμβολαίου(συμφωνίας) μεταξύ μαθητών όπου θα ορίζονται οι         κανόνες και τα πλαίσια ορθής συμπεριφοράς .

6.Διοργάνωση επιμορφωτικών συναντήσεων με γονείς που θα αφορούν θέματα επίλυσης συγκρούσεων και αποδοχής της διαφορετικότητας .

7. Συμμετοχή των μαθητών σε δράσεις κοινωνικού περιεχομένου και συνεργασία με κοινωνικούς φορείς πχ το Χαμόγελο του παιδιού, make a wish, Οι κοινωνικές υπηρεσίες του δήμου.

Οι παραπάνω δράσεις θα πραγματοποιηθούν το διάστημα από 10ο-2021 έως 6ο-2022

Πόροι – μέσα - ερευνητικά εργαλεία

Για την υλοποίηση της Δράσης απαιτείται:

1. Η συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες, παιδαγωγούς και ερευνητές που ασχολούνται με την ομαδο-συνεργατική μάθηση και διδασκαλία.

2. Χρήση ΤΠΕ για την αναμετάδοση της ημερίδας και τις ανάγκες τηλεδιάσκεψης . 3. Η συνέλευση τάξης ως διαδικασία δημιουργίας κλίματος συνεργατικότητας και αλληλοσεβασμού.

4 Εφαρμογη συμπεριληπτικών πρακτικών

Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης

Η καλή συνεργασία οικογένειας και σχολείου καθώς και αποτελεσματικότητα των μέσων που επιλέχτηκαν στα πλαίσια της δυναμικής της ομάδας της τάξης .

Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης

Αξιολόγηση της κατάκτησης δεξιοτήτων συνεργατικότητας και αλληλεπίδρασης των μαθητών μέσα από  την παρατήρηση ,το ελεύθερο και οργανωμένο παιχνίδι,   εργασίες ατομικές και ομαδικές  και συνεντεύξεις .

Ανατροφοδότηση - Προτάσεις ΣΕΕ


 

Ενδιαφέρων σχεδιασμός. Καλή επιτυχία στην υλοποίηση!

Β. Υλοποίηση της Δράσης

Περιγραφή

Η εκδήλωση περιστατικών βίας και εκφοβισμού αποτελούν πλέον ένα φαινόμενο που
εμφανίζεται σε όλα τα σχολικά περιβάλλοντα. Οι επιπτώσεις του φαινομένου είναι
ποικίλες, σοβαρές και μακροχρόνιες και αφορούν τόσο τα παιδιά που θυματοποιούνται,όσο και τα παιδιά θύτες.Το Νηπιαγωγείο, δυστυχώς, δε μένει ανεπηρέαστο από συγκρούσεις και περιστατικά ενδοσχολικής βίας.

Λαμβάνοντας υπόψη την αναγκαιότητα εύρεσης κινήτρων για ενεργοποίηση των
μαθητών ως προς την εξεύρεση λύσεων για το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας,
σχεδιάστηκε το παρακάτω σχέδιο  δράσης :
Α ΦΑΣΗ:  ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ
Κατά την πρώτη φάση οι εκπαιδευτικοί επιλέγουν  να διερευνήσουν  τις προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών σχετικά με το φαινόμενο, ώστε να προσδιοριστούν πιθανές παρανοήσεις και να σχεδιαστούν κατάλληλες πρακτικές για το μετασχηματισμό τους. «Ο Στέφανος» ( κούκλα περσόνα ) είναι ένας φίλος μας από άλλο σχολείο που μας επισκέφτηκε για να μας πει το παράπονο του . Αισθάνεται ότι οι συμμαθητές του τον κοροϊδεύουν για το ντύσιμο του.

 Αξιοποιώντας το χρόνο του διαλείμματος ή της ελεύθερης απασχόλησης, τα παιδιά σε μικρές ομάδες (2-3 ατόμων) αναλαμβάνουν να αποτυπώσουν μέσω του ιχνογραφήματος , περιστατικά που θεωρούν ενδεικτικά ενδοσχολικής βίας. Στη συνέχεια κάθε ομάδα αναλαμβάνει να παρουσιάσει έργα της .

Δημιουργείται ένας πίνακας εννοιολογικής χαρτογράφησης όπου καταγράφονται οι ιδέες τα συναισθήματα τους και ο προβληματισμός τους  .

https://5o-nip-
ierapetras.blogspot.com/search/label/%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AE%20%CE%B4%CE

Β ΦΑΣΗ:  Κύρια διερεύνηση
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΟΡΩΝ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
 1.Δραστηριότητες αναγνώρισης του φαινομένου :Τα παιδιά σε ζευγάρια καλούνται να παρατηρήσουν σιωπηλά τις εικόνες και στη συνέχεια να γράψουν την κατάλληλη λέξη που προσδιορίζει κάθε περιστατικό.

Δραστηριότητες σεβασμού της διαφορετικότητας : Οι μαθητές σε ζευγάρια ενθαρρύνονται να παρατηρήσουν εικόνες παιδιών με διαφορετικά χαρακτηριστικά(τα οποία αποτελούν συνήθως αίτια περιστατικών θυματοποίησης) και στη συνέχεια να κυκλώσουν τις ομοιότητες που εντοπίζουν.

https://5o-nip-
ierapetras.blogspot.com/search/label/%CE%94%CF%81%CE%AC%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82 2.Δραστηριότητες κριτικής σκέψης και αξιοποίησης της εμπειρίας που αποκτήθηκε από τη


 

μελέτη πηγών με τη χρήση Ψηφιακού Κόμικ: Τα παιδιά σε μικρές ομάδες, επιλέγουν σχετικές εικόνες τις οποίες εισάγουν σε καρέ ψηφιακού κόμικ. Στη συνέχεια, προτρέπονται να «μπουν» στη θέση του ήρωα και να σκεφτούν πιθανές λύσεις για το πρόβλημα που αντιμετωπίζει. Οι σκέψεις τους καταγράφονται με τη βοήθεια της νηπιαγωγού σε μπαλόνια διαλόγου.

3.Δραστηριότητες καλλιέργειας δεξιοτήτων επικοινωνίας συνεργασίας .

Συμμετοχή των μαθητών σε προγράμματα και δράσεις φορέων που ασχολούνται με τον τομέα της προστασίας των παιδιών και της διαφύλαξης της σωματικής και ψυχικής τους υγείας . (make a wish,το χαμόγελο του παιδιού.)

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα χαμόγελου, αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες ώστε να κάνουμε χαρούμενα παιδιά που το έχουν ανάγκη( αποστολή εκπαιδευτικού υλικού σε πληττόμενα από το σεισμό νηπιαγωγεία του Αρκαλοχωρίου και αποστολή μηνυμάτων συμπαράστασης και αλληλεγγύης .)

Στα πλαίσια του γ΄κυκλου των εργαστηριών δεξιοτήτων με θέμα τα δικαιώματα των παιδιών αναλαμβάνουμε εκστρατεία ενημέρωσης και πληροφόρησης για τις συνέπειες του πολέμου στο ρατσισμό και στην
περιθωριοποίηση.

https://5o-nip-
ierapetras.blogspot.com/search/label/%CE%95%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%AE%CF%81%CE%B9%

Στα πλαίσια του ευρωπαικού προγράμματος etwinning (My dear kindergarden . Different countries and cultures) ,οι μαθητές  στέλνουν την αγάπη τους και επικοινωνούν με μαθητές άλλων χωρών συνειδητοποιώντας την αξία της αποδοχής και της συνεργασίας ανεξαρτήτου εθνικότητας και κοινωνικοπολιτιμικών διαφόρων.

I LOVE YOU
https://5o-nip-
ierapetras.blogspot.com/search/label/%CE%95%CF%85%CF%81%CF%89%CF%80%CE%B1%CF%8A%CE%BA%CE%AC%

Γ ΦΑΣΗ: Λογικομαθηματική επεξεργασία.

Σε αυτή τη φάση  ενθαρρύνεται η δημιουργία υλικού ( video αφίσες και κατασκευές )προκειμένου να αποτυπωθούν τα συμπεράσματα και  οι προτεινόμενες λύσεις στα φαινόμενα βίας  μεταξύ των μαθητών.

Μέρος από το παραγόμενο υλικό  δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα του σχολείου και προβλήθηκε κατά τη διάρκεια επιμορφωτικής ημερίδας με θέμα τη σχολική διαμεσολάβηση στην οποία συμμετείχε με εισήγηση  το σχολειό μας ως μέλος του δικτύου σχολείων για τη σχολική διαμεσολάβηση,

 Προκειμένου οι απόψεις των παιδιών να διαχυθούν στην ευρύτερη κοινότητα σχεδιάστηκε εκδήλωση κατά τη λήξη του σχολικού έτους με την παραπάνω θεματολογία .

https://5o-nip-
ierapetras.blogspot.com/search/label/%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AE%20%CE%B4%CE

Πηγές Ψηφιακού και μη  Εκπαιδευτικού

Περιεχόμενου που αξιοποιήθηκαν:


 

Σχολική βία . Το παιχνίδι με τα μήλα .https://youtu.be/sAAUCGUEVN4

Είναι σχολικός εκφοβισμός https://youtu.be/90cyaDCTRVw

Χέρια σαν κι αυτά  https://youtu.be/IFnv9vxubYc

Το κάτι άλλο https://youtu.be/86SfCcVPbP4

΄Ελμερ ο παρδαλός ελέφαντας  https://youtu.be/qSqQzKcr4VM

Η Αργυρώ γελάει  https://youtu.be/8jCv5Xj3dS8

Εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας
https://5o-nip-
ierapetras.blogspot.com/search/label/%CE%95%CF%83%CF%89%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%B9%CE%BA%CF%8C%

Γ. Αποτίμηση της Δράσης

Αλλαγές σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό (εφόσον υπήρξαν)

Δεν υπήρξαν αλλαγές σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό.

Αποτελέσματα της Δράσης

Η εφαρμογή της προτεινόμενης εκπαιδευτικής παρέμβασης τεκμηρίωσε σε επίπεδο σχολικής μονάδας την αποτελεσματικότητά της, καθώς συνέβαλε στην κατανόηση του φαινομένου της ενδοσχολικής βίας, αλλά και στην αβίαστη απόκτηση στάσεων και θετικών συμπεριφορών των μαθητών ως προς την αντιμετώπιση ανάλογων περιστατικών. Παρατηρήθηκε ενίσχυση του ρόλου των μαθητών ως προς τη διαδικασία επίλυσης συγκρούσεων, η οποία αποτυπώθηκε τόσο κατά την αυθόρμητη, όσο και κατά την οργανωμένη δημιουργία ομάδων
διαμεσολάβησης, σε περιστατικά που έλαβαν χώρα κυρίως στο διάλλειμα ή στις ελεύθερες δραστηριότητες. Ένα επιπλέον χαρακτηριστικό ήταν η σταδιακή απόκτηση αυτοεκτίμησης και θετικής στάσης απέναντι στο σχολείο και τους άλλους, παιδιών που συνήθως αποτελούσαν στόχο εκδήλωσης πειραγμάτων και απομόνωσης από την παρέα. Θετικά αποτελέσματα διαπιστώθηκαν και σε επίπεδο σχολικής μονάδας. Αναλυτικότερα, μέσα από τη μελέτη και την τριβή  με  το υλικό της παρέμβασης, υπήρξε ενίσχυση του θετικού σχολικού κλίματος, ενώ οι εκπαιδευτικοί  φάνηκαν περισσότερο «έτοιμοι» να διαχειριστούν τις πολυεπίπεδες κοινωνικές και γνωστικές αλλαγές της ετερογενούς ομάδας των μαθητών τους. Η σχολική κουλτούρα σεβασμού που αναπτύχθηκε, διαχύθηκε και στους γονείς, γεγονός που συνέβαλε της στάσης αποδοχής   προς κοινωνικές ομάδες πολιτισμικής διαφορετικότητας.

Βαθμός επίτευξης των στόχων που είχαν τεθεί

4 = Πλήρως

Παράμετροι που διευκόλυναν την επίτευξη των στόχων

Η παρουσία της Ε.Δ.Υ αποτέλεσε και αποτελεί σημαντικη πηγή  συμβουλευτικής και παιδαγωγικής καθοδήγησης τόσο για τους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας όσο και για τους γονείς που επιλέγουν να έχουν υποστήριξη.

Επιπλέον, στην επίτευξη των στόχων συνέβαλε σημαντικά και η παρακολούθηση επιμορφωτικών δράσεων με θέμα την ενδοσχολική βία. Σημαντικό ρόλο στην επιτυχία της παρέμβασης είχε αναμφισβήτητα η τεχνολογία. Η αξιοποίηση του ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου (αρχεία βίντεο, εικόνας και αφήγησης) ενίσχυσε σημαντικά την κατανόηση των διαστάσεων του φαινομένου της ενδοσχολικής βίας, καθώς και των ρόλων του θύτη  και του θύματος. Το πλήθος της θεματικής των αρχείων ενθάρρυνε την εναλλακτική σκέψη και την προσέγγιση του προβλήματος από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Επιπλέον, τα παιδιά μέσα από τη στοχαστική


 

παρατήρηση των αξιοποιούμενων αρχείων, διευκολύνθηκαν στο να αντιληφθούν με «ανώδυνο τρόπο» τις πολύπλευρες συνέπειες του φαινομένου, καθώς οποιαδήποτε άλλη προσέγγιση βιωματικού χαρακτήρα θα παρουσίαζε αδυναμίες ευαισθητοποιημένης κατανόησης εξαιτίας της ιδιαιτερότητας της νηπιακής ηλικίας.  Για τον ίδιο λόγο χρησιμοποιήθηκε η κούκλα περσόνα  η οποία έδωσε άλλη διάσταση στη δράση και λειτούργησε ενισχυτικά στις δραστηριότητες επίλυσης του προβλήματος

Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν

Η παράταση της πανδημίας εμπόδισε  τις δια ζώσης προγραμματισμένες συναντήσεις μεταξύ των άμεσα εμπλεκόμενων στο πρόγραμμα (γονέων και εκπαιδευτικών) και για αυτόν ακριβώς τον λόγο πραγματοποιήθηκαν εξατομικευμένες συναντήσεις με τους εκπαιδευτικούς και με την ΕΔΥ της σχολικής μονάδας μέχρι να γίνει η άρση των μέτρων κατά της διασποράς την νόσου covid-19 οπότε σχεδιάστηκαν εκ νέου δια ζώσης  συναντήσεις και επιμορφώσεις

Υλικό που παρήχθη ή αξιοποιήθηκε

Κατα τη διάρκεια των δραστηριοτήτων και μέχρι στιγμής έχει προκύψει παραγόμενο υλικό από τους μαθητές μας,όπως αφίσες, ψηφιακό υλικό  και μια ταινία με τίτλο:

Οχι στο φόβο και στη βία

είμαστε φίλοι με ουσία!

1.

https://5o-nip-
ierapetras.blogspot.com/search/label/%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AE%20%CE%B

2.https://5o-nip-
ierapetras.blogspot.com/search/label/%CE%94%CF%81%CE%AC%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82

Επιπλέον προγραμματίζεται παράσταση σύμφωνα με την απ21/30-3-2022 του συλλόγου διδασκόντων (  θέμα: γ΄Προγραμματισμός των σχολικών δράσεων για το σχολικό έτος 2021-2022)  για το τέλος της σχολικής χρονιάς που διαπραγματεύεται τις σχέσεις μεταξύ των μαθητών και στοχεύει στη διάχυση των αποτελεσμάτων της δράσης στην ευρύτερη τοπική κοινωνία.

Επιμορφώσεις που τυχόν υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης

1. Συμμετοχή την Τετάρτη 9-3-2022 , των 5 εκπαιδευτικών του νηπιαγωγείου,

στη διαδικτυακή ημερίδα του Δικτύου Σχολείων Σχολικής Διαμεσολάβησης

(ΔΣΣΔ), της Ερευνητικής Μονάδας Κοινωνικών Διακρίσεων και Εκφοβισμού

στο σχολείο, του Εργαστηρίου Μελέτης Κοινωνικών Θεμάτων ΜΜΕ και

εκπ/σης και του ΠΤ Νηπιαγωγών του παν/μιου Ιωαννίνων με θέμα :

Σχολική Διαμεσολάβηση.

2.Εισηγηση της αρμόδιας εκπαιδευτικού ως εκπρόσωπο του σχολείου και παρουσίαση σχετικού διδακτικού σεναρίου που εκπονήθηκε κατά τη διάρκεια εφαρμογής του προγράμματος.

https://5o-nip-
ierapetras.blogspot.com/search/label/%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AE%20%CE%B4%CE

3.Επιμορφωτική συνάντηση (σύμφωνα με την αρ.π 2/6-4-2022 της προϊσταμένης) με θέμα: (Συλλογικός προγραμματισμός των δράσεων της  σχολικής μονάδας ) με την παρουσία  όλων των εκπαιδευτικών  και της


 

 ΕΔΥ του σχολείου για την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών για διερεύνηση και βελτίωση των  σχέσεων  μεταξύ μαθητών.

3. Ενημερωτική –επιμορφωτική συνάντηση του συλλόγου διδασκόντων με

τους γονείς των μαθητών στις 30-5-2022 σύμφωνα με την αρ.π. 27/23-05-2022 του συλλόγου διδασκόντων με θέμα: Ενημέρωση για τη συμμετοχή του 5ου

Νηπιαγωγείου Ιεράπετρας στο δίκτυο σχολείων για τη σχολική διαμεσολάβηση

και αποτελέσματα της εφαρμογής του προγράμματος σχολικής διαμεσολάβησης

κατά το σχολικό έτος 2021-2022.

https://5o-nip-
ierapetras.blogspot.com/search/label/%CE%91%CE%BD%CE%B1%CE%BA%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CF%8E%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82

5.Συμμετοχή του σχολείου μας στη δράση Καινοτόμα Σχολεία της Ε.Ε.Π.Ε.Κ.

https://5o-nip-
ierapetras.blogspot.com/search/label/%CE%A4%CE%BF%20%CF%83%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B5%CE%AF%CE%BF%20%CE%BC%CE%B1%CF%82

Προτάσεις για αξιοποίηση των πρακτικών που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης

Η παρούσα ανοιχτή εκπαιδευτική πρακτική θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ως άξονας για την ανάπτυξη
αντίστοιχων διδακτικών  σεναρίων με θέμα την ενδοσχολική βία στονηπιαγωγείο. Τόσο η δομή όσο και η μεθοδολογία που χρησιμοποιεί ανταποκρίνονται στο αναπτυξιακό επίπεδο των παιδιών αυτής της ηλικίας και στα διαφορετικά γνωστικά τους χαρακτηριστικά. Επιπλέον, το εκπαιδευτικό υλικό  που χρησιμοποιεί ευνοεί την οπτικοποίηση και κατανόηση της σκέψης των παιδιών, αλλά και την έμμεση προσέγγιση του φαινομένου από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Η πρακτική θα μπορούσε να επεκταθεί και στα πλαίσια ενός προγράμματος Ανθρώπινων Δικαιωμάτων καθώς συνδέεται με τομείς όπως η δημοκρατία, οι διακρίσεις, η ισότητα, ο κοινωνικός αποκλεισμός, η ειρήνη και η ανθρώπινη ασφάλεια. Η σχολική διαμεσολάβηση ως πρακτική είναι συμβατή με τη φιλοσοφία του νηπιαγωγείου και αναγκαία για την εύρυθμη  σχολική ζωή.

Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις στο πλαίσιο της δράσης

Η εκδήλωση περιστατικών βίας και εκφοβισμού αποτελούν πλέον ένα φαινόμενο που εμφανίζεται σε όλα τα σχολικά περιβάλλοντα. Οι επιπτώσεις του φαινομένου είναι ποικίλες, σοβαρές και μακροχρόνιες και αφορούν τόσο τα παιδιά που θυματοποιούνται, όσο και τα παιδιά θύτες. Η επιμόρφωση  των εκπαιδευτικών, σε θέματα που αφορούν τις σχέσεις μεταξύ των μαθητών , κρίνεται αναγκαία και ιδιαίτερα χρήσιμη. Οι σχέσεις μεταξύ των παιδιών τόσο στα πλαίσια  της σχολικής μονάδας, όσο και στην ευρύτερη κοινωνική ζωή, διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του χαρακτήρα τους, και στην ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη. Οι σχέσεις αυτές επηρεάζουν την εκπαιδευτικής διαδικασία και τα μαθησιακά αποτελέσματα κατ΄ επέκταση. Η
 επαγγελματική επάρκεια των εκπαιδευτικών σε θέματα που άπτονται ιδιαίτερης διαχείρισης όπως η βία στα σχολείο ή ο κοινωνικός αποκλεισμός ,  προϋποθέτει συνεχή ενημέρωση και ανανέωση της γνώσης. Οι προτάσεις μας για αναγκαίες επιμορφώσεις στο πλαίσιο της παρούσας δράσης αφορούν :


 

1. Επιμόρφωση από εκπροσώπους του ΚΕΔΑΣΥ ,
2. Επιμορφώσεις από πανεπιστημιακούς φορείς, οι οποίες σχετίζονται με το

        πλαίσιο της συγκεκριμένης δράσης,
3. Επιμόρφωση μέσω του ΙΕΠ ανά βαθμίδα εκπαίδευσης.

4. Σχεδιασμός και υλοποίηση δράσεων σχετικής επιμόρφωσης σε συνεργασία με

        άλλα σχολεία ,
5. Δημιουργία δικτύων σχολείων για  ανταλλαγή καλών πρακτικών

Προτάσεις για συνέχιση της Δράσης/ για νέες Δράσεις το επόμενο έτος

Καθώς οι αρμονικές σχέσεις των μελών της σχολικής κοινότητας αποτελούν κινητήριο μοχλό ανάπτυξης γνωστικής .συναισθηματικής και κοινωνικής των μελών της,  θεωρούμε σημαντικό σχέδια δράσης όπως το παραπάνω να αποτελούν βασικό άξονα στον ετήσιο  προγραμματισμό δράσεων κάθε  σχολικής μονάδας .Για την επόμενη χρονιά προγραμματίζουμε να συνεχίσουμε τη συνεργασία μας με το δίκτυο σχολείων για τη σχολική διαμεσολάβηση και έχοντας ως αφετηρία τις δεξιότητες που απέκτησαν οι μαθητές μας,  να μεταλαμπαδεύσουμε τη γνώση και την εμπειρία μας στους νέους μαθητές .Φιλοδοξούμε στη διαμόρφωση ενός δημοκρατικού σχολικού περιβάλλοντος  που στηρίζεται στις υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις , τον ελεύθερο διάλογο και την αγάπη. Δράσεις που αφορούν τον άνθρωπο και την κοινωνία βοηθούν τους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα τον κόσμο και θα ενταχτούν στον επόμενο προγραμματισμό μας .